Matplan

Det här mailet skickade jag till min sponsor 2016-12-04:
 
Här kommer min matplan. Den är inget som jag tvunget håller mig till utan undantag, men som jag för det mesta håller mig till. Måltidsordning och antal måltider har jag väl egentligen inte någon direkt plan för (tycker inte jag behöver det), men på vardagarna brukar jag äta frukost, lunch och middag iallafall och ofta två dadelbollar på eftermiddagen. Jag försöker äta så mycket råa grönsaker till varje måltid som möjligt och försöker sikta på minst halva tallriken grönsaker. Mjölk har jag ibland i kaffe när jag är borta någonstans, då jag gör undantag helt enkelt. Har även gjort större undantag som bröd och pasta, och hoppas att jag ska kunna göra det även i framtiden utan problem. Dock tror jag inte att det är något som är bra för kroppen och undviker det helt hemma och på jobbet. Ibland köper jag kvarg/kesella, och det har också gått bra. Då äter jag det som en måltid med bär, nötter och frön. Det är dock inget jag har hemma till vardags (utan i så fall om det finns ekologiskt på extrapris som jag passar på att köpa). Ost, grädde och crème fraiche är heller inget som jag alltid har hemma, utan köper av någon särskild anledning, t.ex. ekologiskt på extrapris eller att jag ska ha det till någon viss mat som jag ska laga.
 
Just det, sen är det dryck då. På julafton kommer jag att göra undantag för lite glögg och kanske något glas julmust. För övrigt kan jag dricka ett par glas vin om jag känner för det (eller är ute och äter eller bortbjuden), dock sker det sällan. Drinkar dricker jag också om jag är ute och festar, men det sker också väldigt sällan. Annars är det vatten, te och kaffe som jag dricker till vardags.
 
Livsmedel som ingår:
Grönsaker, rotfrukter och svamp
Kött, fågel, fisk, skaldjur, inälvsmat
Smör, kokosolja, olivolja, rapsolja
Frukt, bär, nötter och frön
Örter och kryddor
Havregryn, ris och baljväxter
Grädde, crème fraiche och ost
"Rent" proteinpulver (inga tillsatser)
90%-ig choklad
Vatten, te och kaffe
 
Ost får endast ätas till/i en måltid.
Havregryn får endast användas som ingrediens i "bakverk" (typ dadelbollar och chiapudding).
Nötter och nötsmör får endast användas som ingrediens i "bakverk" (typ dadelbollar) och i mat (typ sallader).
 
Måltider:
Frukost
Lunch
Mellanmål (om jag känner för det)
Middag
Kvällsmål (om jag känner för det)
 
Exempel på mellanmål/kvällsmål:
Ett par dadelbollar (max tre), en portion chiapudding, ett par frukter (max tre), ett par bitar 90%-ig choklad (max tre).
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Det här mailet skickade jag till min sponsor 2018-06-06:
 
Nu när jag läser igenom min matplan, så ser jag ju att jag inte följer den (längre?). "Ost får endast ätas till/i en måltid". Och nötter får endast ätas i bakverk och mat...
Jag antar att det räcker att jag går tillbaka till den,  men ändrar den lite: Havregrynsgröt kan jag äta, så att det endast får ingå i bakverk tar jag bort. Och så lägger jag till att mjölkprodukter endast får ingå i mat (alltså grädde i en gryta är OK, men inte till bär som efterrätt tex).
Matplanen gäller när jag är hemma ensam. När jag är borta eller har besök så kan jag göra undantag (att jag tex äter brie, eller bär med grädde som efterrätt, eller kaffe med grädde).
 
Livsmedel som ingår:
Grönsaker, rotfrukter och svamp
Kött, fågel, fisk, skaldjur, inälvsmat
Smör, kokosolja, olivolja, rapsolja
Frukt, bär, nötter och frön
Örter och kryddor
Havregryn, ris, baljväxter och bröd
Mjölkprodukter
"Rent" proteinpulver (inga tillsatser)
90%-ig choklad
Vatten, te och kaffe
 
Mjölkprodukter får endast ätas till/i en måltid.
Nötter och nötsmör får endast användas som ingrediens i "bakverk" (typ dadelbollar) och i mat (typ sallader).
 
Måltider:
Frukost
Lunch
Mellanmål (om jag känner för det)
Middag
Kvällsmål (om jag känner för det)
 
Exempel på mellanmål/kvällsmål:
Ett par dadelbollar (max tre), en portion chiapudding, ett par frukter (max tre), ett par bitar 90%-ig choklad (max tre).
 
Just nu ska jag inte köpa hem brieost / äta brieost (hemma) och inte heller äta nötsmör (hemma).
Samma sak gäller vanlig hårdost.
 
Det är ändå lite lustigt (och fantastiskt) att jag köpte tre limpor bröd på ett konditori i Vadstena i söndags, som jag ska dela med mamma. Och även om jag hade svårt att sluta äta av den brie jag hade påbörjat, så har jag inte haft en tanke på att överäta något bröd!
Jag har haft surdegs-rågbröd hemma i kanske ett par månader nu, och det har jag ätit av då och då (med hemmagjord hummus eller avokado på,och som en måltid med sallad och ibland ägg) men inte känt någon svårighet att sluta äta det.
Jag har inte tänkt på att det inte heller stått med som tillåtet i min matplan, jag borde nog skriva ut matplanen och sätta upp den här hemma..
Lägger till bröd nu ändå, eftersom det är något jag tycker att jag klarar av. Dock köper jag bara surdegsbröd, och så "rent" som möjligt, och jag har bara hittat en sort från Kung Markatta som jag tycker är OK från vanliga matbutiker.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Idag mailade jag följande till min sponsor:
 
Den senaste tiden har jag överätit, troligen på grund av känslor av harm och förbittring som jag inte tagit hand om.
 
Jag har också identifierat mat och ätbeteenden som inte är bra för mig. Som bara är dåligt. Visst, en tröst, men att ta hand om känslorna på något annat sätt vore bättre.
 
Så här kommer ett förslag på uppdaterad matplan (dessutom är jag ju vegan numera ;-)):
 
Livsmedel som ingår:
Grönsaker, rotfrukter och svamp
Kött, fågel, fisk, skaldjur, inälvsmat (köpt innan vego-utmaningen i somras)
Frukt, bär, nötter och frön
Havregryn, ris, baljväxter och bröd
Örter och kryddor
Vegetabiliska oljor 
"Rent" vegetabiliskt proteinpulver (inga tillsatser)
Vegetabiliska "mjölkprodukter"
Vegetabiliska "köttprodukter"
Vegetabilisk choklad
Vatten, te och kaffe
 
Nötter, frön, nötsmör, choklad och sylt får endast användas som ingrediens i "bakverk" (typ dadelbollar) och i mat (typ sallader eller chiapudding/overnight oats) - till vardags
 
Måltider:
Intuitivt
 
Jag skulle vilja få göra undantag för nötter, frön och choklad ibland (tror jag kommer göra det oavsett vad det står i matplanen, eftersom jag känner att jag inte accepterar att inte få göra undantag från detta i dagsläget). Jag kan be om att bli villig att acceptera ett förbud mot undantag, men jag är inte villig idag. Dock är jag villig att försöka hålla mig till matplanen till vardags (men att ha fredagskvällar, lördagskvällar och fest fria att göra undantag).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0