Bra blogginlägg samt tankar om hetsätande

Hej!
 
Har ni läst detta? Av Sofi om hur det är att vara anhörig till någon med ätstörningar. Gammalt, men så bra.
 
Idag läste jag detta inlägg hos Martina. Hon har skrivit om beroendeproblematik och om att sluta fly ifrån sina känslor. Mycket bra inlägg tycker jag. Så träffande.
 
Jag har precis fått hem en matdagbok som jag beställde på min arbetsterapeuts inrådan. Den är ett verktyg för att bli medveten om varför man äter. Den finns en bok som typ hör till som jag kanske borde köpt också. Ska typ vara som en sex veckors kurs i mindful eating. Man ska förstå varför man äter, kanske se ett mönster, och kunna förändra sitt ätande från "känsloätande" till öhh medvetet(?) ätande. Ta kontroll över sitt ätande.
 
Det låter bra. Men så jobbigt =/. Har inte lyckats skriva ner vad jag ätit än, fick den typ i onsdags eller torsdags. Kunde ju ha börjat direkt. Har såå svårt att fortsätta med något. Hur många dagar bloggade jag om vad jag ätit? Tre första dagarna i september?
 
Min plan var ju att hålla mig ganska mycket åt Paleo-hållet nu under september. Det gick inte så bra... Har hetsätit många dagar redan. Det spårade väl ur för att jag var på kalas och åt allt möjligt tror jag. Och så köpte jag lunch på jobbet, vilket i princip aldrig känns helt bra tyvärr. Även om det är hyfsat bra mat, så känns ändå restaurangmat speciellt. Inte som hemlagad mat. Kanske för att jag inte har koll på vad som är i? Jag vet inte.
 
I torsdags var jag med i en liten löpartävling och från och med i torsdags så vände jag på den negativa hetsätningsspiralen. Så skönt. Dock tänker jag varannan minut på vad jag tänkt köpa den här veckan (efter att jag kollat affärernas veckoerbjudanden). Ja, inte den bra maten då... utan bröd och choklad =S. SUCK. Jag vet att jag inte borde köpa hem det. Jag borde hålla mig på den bra banan nu. Laga bra mat hemma som känns OK att äta, det är ju då det funkar.
Jag vill så gärna kunna äta vad som helst. Vara normal. Äta normalt. Men det går fan inte. Inte nu. Kanske när jag är mer medveten...?^^
Ibland går det. Ibland kan jag köpa godis/choklad, äta upp det ensam hemma, och inte hetsäta. Men att köpa en hel brödlimpa är som bäddat för hetsätning. Förmodligen flera dagar i följd dessutom.
 
Idag har jag varit och tränat Bodypump på förmiddagen! Har svårt att komma iväg på det. Jag menar, lördag morgon! Då vill jag få sova. Men S sov här och skjutsade dit mig, så jag fick lite hjälp att komma iväg iaf.
Har nästan känt mig lite sjuk efter springtävlingen i tordsdags och nu efter träningen så gick jag hem, helt energilös. Så trött. La mig på sängen och sov en timme! Har typ aldrig hänt förut ^^. Har jättesvårt att lägga mig och vila på dagtid.
Nu har jag suttit framför datorn och bara läst bloggar hela eftermiddagen =/. Borde läsa på om partierna inför valet imorgon istället! Och städa!

Har såklart ätit också:
* En stor grön proteinsmoothie
* Två(!) fläskkarrébitar med rivna morötter, inlagda vitlöksklyftor och vitlöksost
* Kaffe med grädde
 
Kanske skulle ta och fylla i den där sabla matdagboken också... Och försöka bestämma mig för om jag orkar träffa en kompis och festa ikväll, eller vad jag ska hitta på. Sitter jag hemma ensam så är nog risken stor att jag tar mig en vända till affären och köper fel saker =/.

Kommentarer
Postat av: Linda

Jag googlade och hitta din blogg. Jag har sedan 10 år tillbaka haft en ätstörning som pendlar mellan att va anorektisk och bulimisk. För tio år sedan var jag döende och de säger att det är ett under att jag lever . Jag blev nyfiken hur du kan bryta hetsätningen. Jag har som jag kallar det "en avgiftningsperiod" på fyra dagar. De dagarna får jag inte äta i princip något frukt och bantningspulver funkar. Dessa dagar är jag ofta sängliggande, försöker sova så mycket som möjligt.Ångesten, självmordstankarna blir starkare och om jag hetsäter en kväll får jag starta om avgiftningsperioden, har du någon bättre metod?

Svar: Nja, metod vet jag inte. Jag har ju (som tur är) ett jobb att gå till. Jag tycker det är pissjobbigt att jobba heltid, men samtidigt tror jag att det är en del av räddningen för mig. Jag går alltid till jobbet oavsett vad i princip. Och det gör ju att jag inte kan ligga hemma iaf. För mig skulle det nog vara döden att bli sjukskriven, då undrar jag om jag någonsin skulle bli frisk.
pussel

2014-09-14 @ 11:01:22
Postat av: Anonym

Hej, spyr du när du hetsar? Har du isf nån speciell tid du "får" hetsa innan du måste spy?

Svar: Ja oftast gör jag det. Men jag överäter egentligen mer än hetsäter. Har (tyvärr?) ingen tid, utan äter oftast i flera timmar och kan även vänta i timmar efteråt innan jag spyr(!). Känns inte så bra. Känns såklart inte bra att ha den här sjukdomsskiten överhuvudtaget då förstås ^^.
pussel

2014-09-17 @ 18:15:28
Postat av: Anonym

Är i en liknande situation och förstår hur du känner dig! H: En ny regelbunden läsare :)

2014-09-27 @ 12:40:43
URL: http://stairwaytolife.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag lider också av en ätstörning som mest nu handlar om hetsätning och kräkningar. Jag vet hur det är?? Jag får sån ångest på kvällen att jag vräker i mig massor för att sen somna helt utslagen. Ibland sover jag 12-13 timmar orkar inte jobba dagen efter.

2014-09-29 @ 14:00:21
URL: http://www.lindakisse.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0