Tankar och funderingar gällande ätbeteende

Igår överåt jag, men kräktes inte. Idag är min mage fortfarande proppfull, står ut som en ballong och gasig. Jättejobbigt. Men jag joggade på morgonen, och mediterade fem min! Det var faktiskt väldigt skönt efteråt. Kände mig lugnare. Det var en guidad meditation från Insight Timer, och man skulle sätta en intention för dagen. Jag tänkte glad, och trevlig ^^. Framförallt glad.
 
Jag behöver sluta tycka synd om mig själv. Känna mig som ett offer inför mig själv, mina tankar, känslor och min ätstörning. Det hjälper mig inte att må bättre, tvärtom. Frågan är hur jag kan hejda den negativa spiralen och få fler minuter varje dag av att må bra och ha mer positiva tankar?
 
Ett sätt är nog faktiskt meditation. Och att komma ut och jogga på morgonen. Jag tycker det är jätteskönt att ha det gjort. Dock vill jag helst inte duscha två gånger på samma dag, då jag blir så torr och får självsprickor på fötterna =/. Så de dagar jag tränar vet jag inte riktigt hur jag ska göra med joggingen. Men men, idag ska jag inte träna, och jag har inget möte förrän kl 10, så jag kunde komma senare till jobbet. Dock får jag ju inte ihop mina åtta timmar som vanligt =/. Suck.
 
Jag skulle verkligen behöva gå ner i arbetstid för att hinna med jogging, meditiation och ordentlig frukost på morgonen innan jobbet, och träning på lunchen 2-3 dagar per vecka.
 
Jag har funderat på varför jag hetsätit/överätit och kräkts igen senaste veckorna. En bidragande orsak kan nog faktiskt vara att jag vägt mig. Jag borde sluta väga mig helt. Vad ger det? Vad spelar det för roll? Det är såklart lite intressant att se vad jag väger tycker jag, men det är störigt om det leder till överätning och mer mat-, kropps- och vikt-tankar.
 
Den 31 december 2022 vägde jag 68,20 kg. Igår (9 augusti) vägde jag 64,30 kg. Den 1 augusti vägde jag 62,50 kg (!).
I höstas åt jag upp mig efter sommaren. Åt och åt och åt. Nu går jag väl upp och ner några kilo p g a menscykeln och hur mycket jag äter gissar jag. Har nog gått ner lite under sommaren, som vanligt (?). Tror jag mår bättre då, tänker på annat. Åker och badar. Njuter mer av livet. Inte så mkt fokus på mat och mattankar. När jag jobbar går det väl oftast OK på dagarna om jag har annat att tänka på (jobbet), men jag sover konstant för lite och tröttheten efter jobbet gör nog att jag lätt överäter och att mattankarna fastnar i skallen =/. Suck.
 
Det är svårt att leva. Hur gör man för att det ska bli lättare?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0