Asperger-blogg

Hittade en blogg om Asperger precis. Jag tycker det är rörigt att skilja på ADD och Asperger, vad som hör till vad. Men känner igen mig i flera saker tjejen som skriver den bloggen har problem med.
Artikel i Värmlands Folkblad om hennes blogg:
http://www.vf.se/hela-livet/joanna-bloggar-om-asperger
Joannas asperger visar sig så här:

• De största svårigheterna rör relationen till andra människor.

Hon blir ofta väldigt intensiv, har svårt att avgöra vad som är ”lagom”, det finns ju till exempel ingen regel för hur många sms man får skicka till en person varje dag.

• Har en förmåga att bli besatt av saker, ibland kan det vara bra och ibland dåligt.

• Kan ha svårt att förstå varför folk blir arga på henne, och har även svårt att se saker ur andras perspektiv vid bråk och konflikter.

• Om hon inte vet exakt vad hon ska göra i skolan kommer hon inte igång.

• Svårt att förstå ordspråk och underliggande budskap eller när folk inte säger det de egentligen menar.

• Vill helst veta i förväg vad som ska hända och tycker inte om hastiga förändringar.

• Tänker ofta i färg. Olika situationer och personer har olika färger.

• Misstolkas ofta som egoistisk.

• Känner ofta att folk inte förstår sig på henne."

 

Jag tror jag känner igen mig i alla punkter förutom de överstrukna, mer eller mindre. Det första överstrukna kan jag kanske ha problem med ibland, men inte onormalt mkt tror jag ^^. Asperger är så vagt! Det kan yttra sig olika hos olika individer och det verkar kunna skilja mycket. Var går gränsen liksom? Jag tycker fortfarande inte att jag har Asperger.. Det känns som NPU bara har satt den diagnosen för att hitta på något som kanske kan hjälpa mig.. En förklaring till varför jag mår dåligt =/.


Kommentarer
Postat av: joanna-ATT LEVA MED ASPERGERS SYNDROM!

awwww<3

2011-06-02 @ 14:16:09
URL: http://domkallarmighannes.com
Postat av: joanna-ATT LEVA MED ASPERGERS SYNDROM!

svar: kul att du ville vara med i dagens blogg en vinnare är nu utsedd gå in och se om de var du:) om de inte var de så passa på att anmäla dig till morgondagens tävling och ha en chans till:)

Ett tips är att lägga till mig på bloglovin eller bloggkeen så ser du direkt när det kommer upp nya tävlingar:)

Om du säger till när du lagt till mig så lägger jag till dig med:)

kram

2011-06-02 @ 20:52:05
URL: http://domkallarmighannes.com
Postat av: i.

jag tror inte dom sätter diagnosen på dej för att typ ge dej NÅN diagnos,det är ju inte som med borderline som dom ju gärna tar till för att dom inte orkar utreda(jag har fått båda diagnoserna,borderline först tillsammans med anorexia och djup kronisk depression).



jag var inlagd redan,när dom bestämde att göra as-utredningen,och det tog ju en hel månad av tester o undersökningar.trodde det skulle bli lättare efteråt,men istället blev jag ganska chockad o ledsen.men man vänjer sej,man lär sej vad man är dålig på,och om man får hjälp av habiliteringen eller boendestöd via kommunen eller läser böcker--man får ta det lugnt och hitta vägar runt dom problem man kan komma runt.andra problem kanske man kan leva med,eller lära sej acceptera.alla är ju olika,alla har ju inte alla symptom,och man kan ju ha flera diagnoser som går i varandra,jag har antagligen add också,men det flyter ju ihop.med ångest o ocd o panikångest o allt annat.(yes,I'm a mess).



problem med tid är ett jätteproblem för mej,jag lever med äggklockor,larmarmbandsur,mobillarm,tre väckarklockor--men tiden "försvinner" totalt,ändå.

men om en arbetsterapeut ska hjälpa dej så är det kanske sånt,att skriva listor på sånt som måste göras,göra veckoscheman för hem-tiden etc.

sätta datorförbud på sejsjälv(funkar sådär ;))

eller sätta larmet på 1 tim och sen bestämma att efter datorn ska disken fixas/tömma tvättmaskinen/gå och lägga sej,eller vad det nu är.

jag skriver listor med klockslag o allt,men jag kanske är lite extra korkad,vem vet.



be nån gå igenom utredningsresultatet med dej,det kan hjälpa.jag fick ha diagnossamtal med en aspergerpsykolog från aspergercentrum flera ggr,men igentligen så tror jag man behöver tid att klura själv.man måste inte göra allt genast.

var lite snäll mot dejsjälv :)

(sorry för lååång svamlig kommentar!)

2011-06-03 @ 23:11:08
Postat av: pussel

i.:

Tack för din långa kommentar, jag läser med intresse! Jag har läst en bok, "Sex, kärlek och Asperger" men den var inte alls särskilt bra tyckte jag. Skulle vilja hitta mer på internet. Fler tjej-Asperger-bloggar tex...



Det är så rörigt med alla diagnoser. De går ju som du säger, in i varandra! Och varför hetsäter jag? Är det p g a ångest, hormonstörning el vad? Verkar ju hjälpa med kosten... Och ADD, Asperger, Ångest, Borderline.. många 'symptom' som är samma.

2011-06-06 @ 11:21:22
URL: http://pussel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0