Registrera matintag

Fattar inte varför jag aldrig har sett nån tipsa om matkalkyl.se! Alla tipsar om minmat.net, men den är ju inte bra ^^. Matkalkyl.se har en massa kul funktioner =P och gör fina diagram ;-), det är dessutom också gratis. Tänker inte betala för nåt man kan få gratis =P.

Mitt stora problem är att jag inte orkar väga all mat jag äter under en dag! Det är ju asjobbigt! Började imorse att väga smöret som jag stekte lunch-köttet i, men sen glömde jag direkt att väga smöret, tomaten och osten som jag hade på min frukostmacka! Helt hopplöst =/. Dessutom fixade jag sallad till lunchen, med olivolja, och den vägde jag inte heller. Suck.

Har iaf tänkt börja med min alldeles egen nyttig-diet haha ;-). Har läst så mkt om kost och hälsa nu. Bl.a. på traningslara.se. Det finns inget naturfolk som har ätit makronutrientfördelningen 20% protein, 5%kolhydrater och 75% fett. Jag tror fortfarande att mättat fett inte alls är farligt och att LCHF nästan är ett måste för typ-2 diabetiker (om de inte vill bli sjukare och sjukare förstås^^). Dessutom är nog LCHF bästa dieten för folk med infammatoriska sjukdomar och säkert många andra sjukdomar och problem.

MEN som sagt, LCHF verkar inte vara direkt naturligt. De folkslag som ätit mest fett verkar, vad jag förstått, ätit max 65-70 energiprocent fett. Dock så verkar olika folkgrupper ha ätit väldigt olika fördelningar mellan protein, kolhydrater och fett, så det kvittar nog hur man äter. Det viktiga är nog att undvika raffinerade kolhydrater och raffinerade fetter.

Men hur ska jag, som inte gillar att laga mat, orka laga ordentligt mat från bra råvaror? SUCK. Jag skulle vilja orka koka mustiga köttgrytor med benmärg i och tillaga sötpotatis och andra rotfrukter och grönsaker.. men det är i teorin ^^. I praktiken gör jag inte det.

Har iaf några fina diagram att visa från matkalkyl.se =).
Valde 1 kg protein per kg kroppsvikt och 500 kcal mindre än vad jag förbrukar för att jag ska gå ner 0,5 kg i veckan. Eller 1 kg protein per kg kroppsvikt råkade det bli automatiskt haha, men det är ju bra. Det jag egentligen valde var makronutrientfördelningen: 20% protein, 40% kolhydrater och 40% fett. Skulle kanske ändra till 30% protein och dra ner lite på kolhydraterna.. får se hur jag gör. (Alla procent är i energiprocent).

Jaja, här är de fina diagrammen iaf:
Pajdiagram
Stapeldiagram

Äh, det går inte att få in länkarna till båda stapeldiagrammen, så blir bara ett. Iaf så var det lite kul att få diagram på det där =P. Sen får man nog diagram på hur mkt man faktiskt har ätit en dag, om man nu registrerar en dags matintag ^^, och så kan man jämföra med hur man "borde" ha ätit. Jag skulle vilja dela upp det i olika måltider också, men det kanske är för mkt begärt...

Kommentarer
Postat av: RedCoolefomma

-
-
-
-
-
-
-

2013-02-05 @ 07:08:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0