18 karat gold



18 karat gold wouldn't fill the hole
The bleeding hole in her heart
That's made from circumstances at home
Cus they kept pulling her hair
So they choked her words
She don't sleep at night, afraid to turn out the light
And she's home

I thought: 18 karat gold, would save a lonely soul
But she don't sleep at night, afraid to turn out the light
Cause they kept pulling her hair
Wouldn't leave her alone
But if only I could read her mind
And release that stone

In her heart where the sadness grows
I'd operate with this knife
And cut a big fat giant hole
To fill with gold and light

But there's an endless battle to be won
And me I ain't a man with an educated mind
And soon, you won't have the strength to carry on
So you scream about it in the night

Ohh in the night....
In the night....
Ohh in the night....

My 18 karat gold, it fills a dirty hole
A dirty bleeding hole in my heart
You people think it's made from circumstances at home
Well if someone ever should be pulling your hair
Then I guess you should leave them alone
And now you want me to read your mind
And release that stone

That stone in your heart where the sadness grows
You know I, I'd operate with this knife
And cut a big fat giant hole to fill.
Fill with gold and light

But there's an endless battle to be won
Me I ain't a man with an educated mind
And soon, you won't have the strength to carry on
So you scream about it in the night

Next endless battle to be won
I ain't a man with an educated mind
And you won't have the strength to carry on
So you scream about it in the night

Ohh in the night....
Ohh in the night....
In the night....
http://artists.letssingit.com/johnossi-lyrics-18-karat-gold-91zv5nj

Kommentarer
Postat av: G

Alvarligt talat så är jag säker på att din kost gör att du inte mår bra. Du läser säkert på kostdoktorn varje dag, och blir mer och mer säker på att det är såhär jag ska äta för att må bra och slippa hetsätning, etc. Du måste sluta läsa dig till hur du ska må bra, och istället känna efter. Serotoninproduktionen minskar kraftigt vid lowcarb. Sen finns det inte heller en ends studie som visar att man kan äta mer kalorier än vad man gör av med, och ändå gå ner i vikt. In och ut, är det enda som gäller. Jag tror att anledningen till att du hetsäter efter att du ätit kolhydrater, är inte att de ger dig ett sug, det är att du matat in i din hjärna "kolgydrater är farligt", får ångest pga av det, och ångesten i sig gör att du hetsäter. Du måste få bort tänket att viss mat är farlig, för då kan du äta allt. Ska du äta choklad så handla tre bitar, och njut av dem. Öva dig på att kunna äta lite, utan att känna ångest.

Jag hade själv lidit av (abnorma) hetsätningar i fem år, och var självklart fast i lowcarbtänket. Till slut insåg jag att det inte funkade, och att jag hetsät ungefär var fjärde dag. Jag bestämde mig för att göra något radikalt. Jag skulle äta prick 2000 kcal varje dag i en vecka, varken mer eller mindre, för att se hur jag kunde må, och vad vikten skulle visa. En dag kunde se ut såhär: 500 g keso äpple päron vanilj till frukost. 500 g äpple päron vanilj lunch. 3 paket lättglass med en påse nutrilett blandat i glassen till middag.

Jag åt alltså grymt mycket "farlig mat", men alltså prick 2000 kcal. Efter att jag ätit såhär konstigt i en vecka, hade jag gått ner ett halvt kilo, och lyckats få bort tankar som "Nu har jag ätit glass, det är farligt, därför kan jag lika gärna hetsäta". Jag hade också mycket mer energi till att röra mig, jag var inte i konstig ketosfas med dålig fokus, utan jag mådde bra.

Nu äter jag mer "normal" kost, men lördag och söndag tillåter jag mig min "glass och kesodiet". Jag räknar kalorier varje dag, men det ser jag inte som ett problem längre. Nu har jag en 20 kilo lättare kropp, och är fri från hetsätningarna. Självklart hade jag många bakslag, men det går till slut.

Börja inte med glass, men testa att äta lite mer väldigt långsamma kolhydrater. Handla en burk kikärter, värm dem i stekpanna med lite goda kryddor. Ät de långsamt, och se om du känner dig lite gladare och mer koncentrerad efteråt. Det är en väldigt stor skillnad på att äta långsamma kolhydrater och på att äta socker. Det är inte alls lika illa, och betår knappast av , till skillnad från vad kostdoktorn säger.

Lycka till. Och kom ihåg att det är du som måste hitta det som funkar för dig. Du måste vara din egen terapeut som kommer fram till hur du vill leva ditt liv. Och du ska inte läsa dig till hur du ska leva, utan känna efter i din kropp och i din hjärna vad som gör att du mår bra.

2010-11-14 @ 11:46:19
Postat av: jen

Men pussel, kom tillbaka nu. Gör inget dumt. Jag har följt din blogg ett bra tag och önskar så att man kunde göra något för att hjälpa dig, för att få dig att må bättre.



Skriv en rad så vi vet att du är med fortfarande.

2010-11-14 @ 21:54:07
Postat av: Myza

Jag är övertygad om att det ligger en hel del i vad G ovan säger om att det finns stor risk med att äta för lite kolhydrater. När du undviker kolhydrater en tid och plötsligt tar en tugga av en brödbit, är det klart att kroppen skriker åt dig att du ska vräka i dig mer bröd; kroppen får mersmak, och den tänker sällan; ät två skivor fullkornsbröd i lugn och ro; den tänker, SOCKER!!!! JIHOOOOO; GODIS!!!! Och missbrukare som man är kan man inte stå emot det där begäret... Man hemfaller åt det där dumma som ger kroppen de snabba kolhydrater tror att den vill ha, och så förknippar men dessa med hetsätning varpå man fortsätter att konsekvent bojkotta allt vad kolhydrater heter. Du måste överlista din kropp när den börjar skrika efter fel sorts kolhydrater; el snarare förekomma din kropp; som G sa, ät LÅNGSAMMA kolhydrater i lagom mängd; typ en portion med havregrynsgröt till frukost (det är löjligt bra och mättar aslänge faktiskt!)och kanske ett par skivor med riktigt schysst rågbröd el nåt med hela korn i. till exempel. Ta ett osötat bröd. Testa det i några dagar i alla fall. Känn efter om det känns lite bättre i fråga om humör, sug osv. Jag har också förknippat kolhydrater med ågren ska jag säga dig; när GI var nytt. Kändes som att jag "syndade" så fort jag tog en liten knäckebrödbit... Men efter att ha läst en massa om hur kroppen omvandlar protein till kolhydrater vid kolhydratbrist började jag successivt äta kolhydrater (bra sådana) igen. Jag ville verkligen inte att alla muskler skulle förtvina vilket i princip är vad som händer med för lite "byggmaterial"! Kroppen kan inte bygga muskler om nåt fattas; den bryts istället ner... Så man blir slapp och trött och får extremt svårt att tänka klart... Det glädjer mig att läsa att du testat linfrön för magen :) Ta krossade linfrön så får du samtidigt en massa bra omega-3 :, men inte MASSA frön eftersom de innehåller blåsyra... Ta max ett par matskedar/dag. Kram!!!

Postat av: pussel

G:

Jag orkar inte riktigt svara på sådana kommentarer =/. Har en massa tankar jag skulle vilja/kunna skriva, men blir mest irriterad.



Du påstår att jag inte känner efter vad som får mig att må bra, vad har du fått det ifrån?



Du skriver att det inte finns en enda studie som visar att man kan äta fler kalorier än man gör av med och ändå gå ner i vikt. Nehe? Och? Har någon påstått det?



Jag övar mig ju på att äta lite av onyttiga saker utan att få ångest NU NÄR JAG KAN!! Jag har ätit naturgodis nästan varje helg de senaste veckorna tex, och jag har inte hetsätit!! Det funkade ALDRIG förut när jag hade SUGET.



Du var fast i "lowcarbtänket" och hetsåt ca var fjärde dag. Och hur mkt fett åt du då?? Och hur många kalorier per dag? Gissar att du fortf var rejält fettskrämd... Isf är det ju inte ett dugg konstigt att du aldrig kom ur hetsen...



Jag åt ofta en burk kikärter förut (kolla "Dagens"-kategorin, det borde finnas med där). Det är jättegott, men varför ska jag gå tillbaka till det när jag hetsåt av det, vilket jag inte gör nu när jag äter en fet köttbit istället?!?



Jag tycker att din metod låter asjobbigt =/. Räkna kalorier varje dag. Då kan man ju aldrig bli bjuden på mat eller äta ute eller något oplanerat! Isf måste man göra väldiga överslagsräkningar och då kan det ju skifta hej vilt i kaloriintag vissa dagar..? Dessutom låter din diet inte särskilt nyttig.



Jag äter god och NYTTIG mat som mättar ordentligt och skönt! Räknar inga kalorier och har t o m börjat kunna unna mig onyttiga/"farliga" saker som jag vill ha utan att få ångest och hetsäta efteråt!! Detta efter 10 år med hetsätning!! Helt otroligt enligt mig själv ;-). (Sen kanske jag faller tillbaka vilken dag som helst.. men men^^).



Grattis till din viktnedgång iaf och mkt bättre mående! Och tack för att du vill hjälpa!



Jag har haft väldiga svackor och velat dö sedan högstadiet minst (alltså i 15 år) och jag verkar ha fötts deprimerad... Var otröstlig utan anledning från 6 månaders ålder enligt mamma. Då åt jag inte LCHF kan jag säga ;-).

2010-11-17 @ 19:15:53
URL: http://pussel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0