Ångest-omstarts(?)-söndag

Usch vad jag mår dåligt idag. T är här (som tur är), just nu är han och handlar. Jag har tänkt i några dagar att jag skulle "börja om" idag på alla hjärtans dag. Hetsmaten var typ lagom slut till det och jag och T åt glass med hjortronsylt igår som "sista" onyttiga grej..

Vet att det kanske inte är jättebra med omstarter hit och dit och förbjuda sig saker, men jag kan inget annat sätt! Det funkar inte om jag inte bestämmer mig. Det värsta är att jag inte är helt 100 på att det kommer funka den här ggn heller.. Känns som jag har abstinens idag. Jag kan tänka mig att jag har det också, efter både hetsätningen i sig och allt socker jag har vräkt i mig hela veckan =/. Är nästan lite skakis idag, iaf i benen, och har ångest som inte vill ge sig. Har gråtit flera ggr idag och skällt på T. Han är helt underbar som kramar mig och håller om mig när jag mår så här dåligt. Han försöker förstå och jag försöker förklara. Båda är lika svårt tror jag ^^.

Nu kom T tillbaka från affären. Vi ska göra köttfärslimpa nu och dricka vin. ♥

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej. Jag har läst din blogg till och från sen nåt år tillbaka. Jag måste bara säga att jag vet exakt vad du går igenom och hur otroligt svårt det kan vara att känna att man styrs av tvångstankar. Jag har själv varit sjuk i två och ett halvt år men är nu nästan frisk. Det var inte dieter, matknep eller terapi som hjälpte mig utan först en flytt - en STOR omstart. Och en stor vilja och tro på att jag skulle bli frisk - ALLA

2010-02-17 @ 12:57:29
Postat av: Johanna

Hej på dej vackra du! Jag har läst din blogg till och från sen nåt år tillbaka. Jag måste bara säga att jag vet exakt vad du går igenom och hur otroligt svårt det kan vara att känna att man styrs av tvångstankar. Jag har själv varit sjuk i två och ett halvt år, när det var som värst så spydde jag två, tre gånger per dag och klarade knappt av någonting annat. Fuckade upp skolan, två förhållanden, vänskapsrelationer etc. I ett halvår nu har jag dock nästan varit helt frisk. Det var inte dieter eller terapi som hjälpte mig, inte matknep, sällskap eller träning etc (även om dessa saker hjälpte till stor del i vissa situationer). Det som påbörjade mitt tillfrisknande var i grunden det som gjorde mig sjuk, i grunden det som alla sjukdomar börjar i. Nämligen mina tankar och inpräntade mönster av självreflektion. Jag tvingade mig själv att ta in ett HELT NYTT sätt att se och tänka om mig själv. Vi styr våra liv så otroligt mycket med våra tankar - jag skulle påstå att tankarna gör upp ALLT i våran verklighet, hur vi ser på den, vad vi skapar genom att omedvetet tänka på det, vad vi drar till oss genom att försöka stöta bort det eller önska det. Att börja tänka fina, glada, vackra tankar om sig själv - om DIG själv varje dag - och med ens tysta dom dåliga så fort man kommer på sig själv med att tänka dom - är vad som hjälpte mig allra mest. Affirmationer (googla om du inte vet vad det är) är grundstenen till att förändra sitt mående. Positivet, hur klämkäckt det än låter - man kan kalla det kärlek, harmoni, tro istället - det är hur som helst samma sak. Energier som precis som allt annat attraherar det likasinnade. Så fort du tänker en dålig tanke så dubblerar den sig själv i dina emotioner och ditt liv - det är en kosmisk grundlag. Så fort du tänker en positiv tanke så MULTIPLICERAR den sig - positivetet är som en magnet - ju mer du har/känner/tänker - desto mer drar du till dig - och får tillbaka. Ta en dag och försök tänk aktivt på hur dina tankar låter - fånga upp varje gång du säger nåt dåligt om dig själv. Minsta lilla sak! Fånga upp varje gång du klagar över något, fånga upp varje gång du känner obehag, ångest, ledsenhet, oro, hetstankar - fånga upp dessa ögonblick och säg nåt positivt till dig själv - vad som helst, nåt av kärlek eller tacksamhet! Jag vet att det kan låta banalt och futtigt, men varje gång du gör det, varje gång du låter bli att falla för din egen destruktivitet så målar du ett nytt spår i din hjärna OCH ditt hjärta. Dessa spår av kärlek som hela tiden omvandlas till känslor av glädje och respekt inför dig själv blir djupare och djupare för varje positiv tanke. Tillslut har dom blivit djupare än dom ångestfyllda och ledsna (trots att dessa spår förmodligen odlats sen man var liten så går det snabbt, snabbare att skapa nya, positiva mönster) - och då har man blivit frisk :-). Så varje gång du tänker nåt negativt, säg det positiva tio gånger om - det ger så mycket i det långa loppet, det går så mycket snabbare än vad man tror. Även om du kanske rent av känner avsmak inför att säga liknande (jag gjorde det i början, det kan kännas som man ljuger för sig själv)så är det ett ännu större tecken på att du SKA! Det behöver inte vara krångligt - "Jag älskar och respekterar mig själv. Jag är en frisk och vacker människa med en sund relation till mat." Säg det varje dag! Sjung det, viska det, klottra det, brodera det, skriv det, säg det i spegeln, måla det, tänk det, meditera på det, andas det, lev det :-)! FRISK, VACKER, SUND OCH FANTASTISK är vad DU ÄR i essens! Du måste bara låta det skina igenom! Vad du tänker idag är fröet till hur du mår imorgon. Mejla mig om du vill, jag pratar gärna mer om det här och hur jag har hjälpt mig själv så otroligt mycket genom att använda mig av affirmationer. Kram, hopp, och frid till dig - jag vet att du kommer bli frisk! Du vet det också - det börjar idag, med nästa fina tanke!

2010-02-17 @ 13:32:09
Postat av: nathalie

Hej, Jag har några frågor till dig om du skulle ha lust att svara på dem?



Har du varit på något ätstörnings cenetr och försökt få hjälp?



Vad tycker T (som du skriver i inläggen) om att du har problem med maten?



hur kommer de sig att du fick en ätstörning, var de pga konflikter hemma osv. eller var de bara vikt nojja?



Jag känner igen mig otroligt mycket när du skriver hur du mår. Jag har problem med maten och de är en stor kamp varje dag. Om man har fått i sig en gurka för mkt en dag så känns de som att hela dagen är förstör och då är de självklart dax att börja hetsäta.



Jag kan börja hetsäta när jag mår dåligt men även när jag blir super glad . är de så för dig med?



Kan du inte berätta lite om hur en hetsätnings dag ser ut för dig? om du vill fast du kan skriva till min mail?



Mvh Nathalie

2010-02-18 @ 13:56:11
Postat av: Anonym

Är där du är...Efter att ha stängt in mig och hetsätit och spytt varje dag i tre veckor så stoppade jag mig i lördags. Har snart haft sex dagar utan hets eller spyor. Men nu i kväll sitter jag här, kan inte sova det enda jag tänker på är att jag vill hetsäta....

2010-02-18 @ 23:15:21
Postat av: Anonym

Gå in på mandometer.se! Rekomenderar det starkt.. sök hjälp innan du förstört din kopp helt. Du kommer bli frisk.. Jag lovar.

2010-02-20 @ 13:16:19
Postat av: Emelie

Hej! Jo det är klart du orkar söka! :) Kram

2010-02-21 @ 08:55:48
URL: http://themana.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0